Булінг
Зміст статті
ЯК ДІЗНАТИСЯ, ЧИ МОЯ ДИТИНА Є ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ?
Мала дитина може і не знати слова “забіяка, той хто загрожує”, але вона розуміє, коли хтось поводиться підло, завдає їй болю, засмучує або залякує. Вона може про це вам не сказати, оскільки може турбуватися про те, що буде ще гірше, якщо вона “розкаже”,
Навіть якщо ваша дитина про це не говорить, ви можете побачити ознаки того, що вона є об’єктом булінгу. Ось деякі ознаки, на які потрібно звертати увагу:
- Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати чи почуватися хворими у шкільні дні.
- Вони можуть не хотіти брати участь у спільній діяльності чи соціальних заходах з іншими учнями.
- Вони можуть поводитися інакше, не так, як звичайно.
- Вони можуть раптом почати губити гроші чи особисті речі, або ж приходити додому у порваному одязі чи з поламаними речами і при цьому дають неймовірні пояснення.
- Підлітки, які є жертвами булінгу і/або приставань, можуть також почати говорити про те, щоб кинути школу, і починають пропускати заходи, в яких приймають участь інші учні.
МОЯ ДИТИНА Є ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ. ЩО МЕНІ РОБИТИ?
- Вислухайте свою дитину і запевніть її, що вона має право бути у безпеці.
- Докладно з’ясуйте факти. Занотуйте, що і коли трапилося.
- Допоможіть вашій дитині зрозуміти, що є різниця між “донести”, “пліткувати” чи “розповісти” і доповісти. Щоб доповісти, потрібна сміливість. Доповідають не для того, щоб створити проблеми для іншого учня, а для того, що захистити всіх учнів.
- Домовтеся про зустріч для бесіди з учителем вашої дитини/підлітка, іншим вчителем, якому ваша дитина/підліток довіряє, або директором чи заступником директора школи.
- Хоча це й важко, намагайтеся зберігати спокій, щоб ви могли підтримати вашу дитину і запланувати разом з нею порядок дій.
- Дотримуйтеся свого плану. Слідкуйте за поведінкою вашої дитини. Якщо ваші зустрічі з персоналом школи не допомогли зупинити булінг, прийдіть до школи ще раз і поговоріть з директором. Виконуйте ті кроки, що були узгоджені на зустрічі.
- Поговоріть з інструктором або тренером, якщо булінг має місце під час позашкільної діяльності чи спортивних заходів.
- Зверніться до поліції, якщо булінг містить кримінальну поведінку, таку як напад із сексуальною метою або застосування зброї, або якщо загроза безпеці вашої дитини знаходиться у самій громаді, а не у школі.
ЯК Я МОЖУ ДОПОМОГТИ СВОЇЙ ДИТИНІ СПРАВИТИСЯ ІЗ БУЛІНГОМ?
Співпрацюючи зі школою, щоб допомогти своїй дитині чи підлітку подолати проблему булінгу, ви показуєте власним прикладом і відкрито заявляєте, що булінг – це погано.
Незалежно від віку, ви можете допомогти, заохочуючи свою дитину говорити з вами про булінг і даючи такі поради:
- Зберігай спокій і обійди ситуацію.
- Розкажи дорослому, якому ти довіряєш – вчителю, директору, водію шкільного автобуса чи завідувачці їдальні про те, що трапилося, або повідом про це анонімно.
- Поговори про це із своїми братами чи сестрами, або з друзями, щоб тобі не здавалося, що ти одинокий.
ЧИ МОЖЕ БУТИ, ЩО МОЯ ДИТИНА Є БУЛЕРОМ ІНШИХ?
Діти, які знущаються з інших, часом це роблять і вдома, і в школі. Придивляйтеся і прислухайтеся до того, що відбувається у вашій власній родині. Чи є ознаки того, що хтось з ваших дітей постійно ображає і залякує свого брата чи сестру?
Діти, які знущаються з інших, іноді можуть бути агресивними і погано поводитися вдома, вони можуть не виявляти поваги до домашніх правил. Якщо вас тривожить можливість того, що ваша дитина може бути нападником булінгу проти інших, приглядайтеся до того, як вона взаємодіє з братами чи сестрами і з друзями, коли вони приходять до вас додому. Якщо вона видається агресивною, не ладнає з іншими або не виявляє емпатії – це також можуть бути ознаки того, що вона займається булінгом інших у школі.
Діти, які фізично знущаються з інших учнів, також можуть приходити додому із синцями, подряпинами і порваним одягом. У них раптом може з’явитися більше грошей на витрати, ніж звичайно, або ж нові речі, які вони, зазвичай, не могли б собі дозволити. Вони також можуть “грубо говорити” про інших учнів.
Поведінка булінгу може розвиватися протягом тривалого часу в результаті великих змін, втрат чи негативних переживань у житті дитини чи підлітка. Чи хтось із ваших дітей нещодавно мав переживання такого роду?
Подумайте про те, як проблеми і конфлікти вирішуються у вашому домі. Чи ви розмовляєте про проблеми з позитивної точки вирішення як одна родина? Важливим засобом попередження булінгу є подати гарний особистий приклад і показати своїй дитині, як долати труднощі без використання сили чи агресії.
Також важливо розповісти своїм дітям, що таке булінг. Ви повинні описати різні типи булінгу і пояснити, що це є болючим і шкідливим. Дайте своїй дитині знати, що булінг – це погано, і що за будь-яких обставин це є неприпустимою поведінкою.
Із метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти здобувачів освіти педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу зобов’язані повідомляти керівника закладу про випадки булінгу, учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.
У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний із цим, то він може звертатися до органів Національної поліції України із заявою.
Керівник закладу повідомляє про терміни, порядок реагування на доведені випадки булінгу, відповідальність осіб, причетних до булінгу та процедуру розгляду відповідно до законодавства.
Згідно з КУпАП булінг учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів або від 20 до 40 годин громадських робіт. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи від 40 до 60 годин. Булінг, вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
Рекомендації до оформлення заяви
- Подається державною мовою.
- Чітко вказуються прізвища.
- Дотримання вимог до оформлення реквізитів.
- Не допускати виправлень.
- Зміст заяви пишеться в довільній формі.
Реагування на доведені випадки булінгу
- У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
- Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання.
- Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:
– якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;
– якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.
- Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.
- Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу(Кодекс України про адміністративні правопорушення)
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого: – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення: – тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років: – тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років: – тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Штрафи, які передбачено за знущання
-Моральне чи фізичне насильство, агресія – 340-850 грн.
-Дії з особливою жорстокістю, повторне порушення – 850-1700 грн.
-Приховування вчителем факту цькування – 1700-3400 грн, або виправні роботи строком до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.
Якщо правопорушення вчинили неповнолітні до 16 років,
штраф сплачуватимуть батьки.
ПЛАН ЗАХОДІВ
Погожокриницького ліцею,
спрямованих на запобігання та протидії булінгу в 2022/2023 н.р.
№ |
Назвазаходів |
Класи |
Термінвиконання |
Відповідальний |
1 |
Створення морально безпечногоосвітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантноїміжособистісноївзаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять.Посилити профілактичну роботу з попередження насильства щодо дітей булінг, мобінг, кібербулінг та ін. |
1-10 класи |
протягом року |
Дирекція, Класні керівники |
2 |
Опрацювати з педагогічним колективом матеріали розміщені на сайті МОН України щодо протидії булінгу. Вивчення законодавчих документів, практика протидії цькуванню у школі. Здійснювати комплексний аналіз стану профілактики та протидії булінгу, профілактичної роботи з подолання злочинності та правопорушень, жорстокості та насильства, інших негативних явищ в дошкільному, учнівському та молодіжному середовищі. За результатами аналізу приймати рішення щодо дій із їх запобігання |
педколектив |
упродовж року |
Дирекція |
3 |
Відкритя Всеукраїнського тижня протидії булінгу. «Булінг як соціально-педагогічна проблема» |
вчите лі |
вересень |
Педагог-організатор |
4 |
Запровадити в практику роботи вихователя, класного керівника антибулінгових програм: “Попередження насильства”, “Тут мене не торкайся”. Години спілкування «Булінг: види, ознаки» |
5-10 класи |
жовтень |
Класні керівники, |
5 |
Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» |
педколектив |
жовтень |
Заступник директора з НВР |
6 |
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків |
1-4 класи |
упродовжроку |
Класні керівники |
7 |
Тренінг «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» |
9-10 класи |
листопад |
Класні керівники |
8 |
Години відвертого спілкування «Булінг: види, ознаки. Стратегії запобігання булінгу». Флешмоб#ВсеЩоТебеНеВбиває |
4, 7, 8 класи |
жовтень |
Класні керівники, |
9 |
Провести засідання методичного об’єднання класнихкерівників. Круглийстіл «Булінг, Мобінг» Підвищити ефективність індивідуальної корекційної роботи з педагогічно занедбаними дітьми та підлітками, які вже скоювали протиправні дії, посилити корекційну роботу з учнями, які мають ознаки агресивної поведінки, забезпечити належний психолого-педагогічний супровід неповнолітніх, які можуть легко піддаватися впливу несприятливих зовнішніх обставин |
вчите лі |
грудень |
|
10 |
Розробка рекомендацій для батьків «Якщо дитина постраждала від булінгу» |
батьки здобувачівосвіти |
грудень |
|
11 |
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінг» |
1-11 класи |
10-14 грудня |
Класні керівники, учитель правознавства, |
12 |
Практикум для вчителів «Шкільний булінг, як боротися з дитячим насиллям» |
вчителі |
лютий |
Класні керівники, |
13 |
Коло спілкування «Жорстокість та насильство забороняються» |
1-4 класи |
протягом року |
Класні керівники |
14 |
Перегляд відео-презентацій «Як запобігти булінгу» |
4-6 класи |
березень |
Класні керівники |
15 |
Загальношкільні батьківські збори на тему «Шкільний булінг. Якщо ваша дитина стала його жертвою» |
батьки здобувачівосвіти |
за планом |
класні керівники, |
16 |
Тренінгове заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» |
5- 10 класи |
січень |
Класні керівники |
17 |
Створення буклету «Зупинимо булінг разом» |
5-10 класи |
лютий |
Класні керівники |
18 |
Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, та на уроках історії |
1-10 класи |
упродовж року |
Вчителі української літератури, історії |
19 |
Психологічна діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів |
3, 4, 5, 6, 8 класи |
протягом року |
Класні керівники |
20 |
Урок з елементами казко-терапії «Будемо жити дружно» |
3 класи |
березень |
Класні керівники |
21 |
Забезпечити висвітлення заходів та розміщення методичних матеріалів з означеного напрямку роботи серед учнівської молоді в соціальних мережах та на офіційному сайті школи.
|
|
|
Відпов. за сайт |